sobota, 11 kwietnia 2015

Kora dębu / kora orzechowa

Już jakiś czas temu pierwszy raz jadłam to ciasto i choć bardzo mi posmakowało to długo zwlekałam z jego zrobieniem ponieważ wydawał mi się bardzo czasochłonny. Trzeba troszeczkę poświęcić czasu (choć wcale nie tak wiele), ale na prawdę warto. Ciacho jest bardzo efektowne, nadaje się  na wszelkiego rodzaju imprezy i święta. Jest przepyszny. Chyba mój numer jeden wśród ciast przekładanych. Przepis dostałam od mojej cioci, ale sporo zaczerpnęłam z bloga Arabeska Waniliowa.


                                                                 SKŁADNIKI:

*ciasto:

6 białka      
2 żółtka
1/2 szklanki cukru
100 g orzechów włoskich
80 g rodzynek
75 g wiórków
1 łyżka mąki
1 łyżeczka proszku do pieczenia

                                                                WYKONANIE:

Orzechy drobno posiekać. (Ja orzechy, rodzynki i wiórki kokosowe razem zmieliłam w blenderze.)
Bakalie wymieszać z mąką i proszkiem do pieczenia.
Białka ubić, pod koniec ubijania dodać cukier i dalej ubijać na sztywną pianę. Dodać przemieszane żółtka i bakalie do ubitej piany i wszystko delikatnie wymieszać (łyżką! nie mikserem!).  Ciasto podzielić na dwie części. Wyłożyć równo na 2 jednakowe blaszki wyłożone papierem do pieczenia i piec ok. 25-30 min. z termoobiegiem w temp. 160 stopni C.
Ja nie miałam dwóch jednakowych blaszek, więc ciasto robiłam 2 x  podzieliłam składniki na 2 części i piekłam packi osobno w temp. 170 stopni C przez 25 min. Surowe ciasto nie może długo czekać ponieważ piana opadnie i nie będzie puszyste.

Placki po upieczeniu nieznacznie się mogą kruszyć więc z blaszek wyciągamy delikatnie.


*krem:

1 puszka brzoskwiń
mleko*  (ilość niżej)
4 żółtka (pozostałe z ciasta)
2 budynie śmietankowe lub waniliowe z cukrem
1 łyżka mąki pszennej
ok. 350 g margaryny ( u mnie pół na pół z masłem) w temp. pokojowej!

                                                              WYKONANIE:

Brzoskwinie z puszki wyciągnąć na sitko i odstawić.
Do soku z brzoskwiń dodać tyle mleka*, żeby było razem 2 szklanki i zagotować.
Żółtka, budynie i mąkę wymieszać w 3/4 szklanki mleka. Wlać do gotującego się soku z mlekiem. Mieszając ugotować "budyń". Ostudzić  do temp. pokojowej. Nie może być zimny!
Miękkie masło utrzeć na puszystą masę i stopniowo dodawać budyń nie przerywając ucierania.

*dodatkowo

ok pół szklanki gorącej wody
2 łyżeczki kawy rozpuszczalnej
2 łyżki alkoholu ( u mnie likier kawowy)

Wszystko wymieszać w miseczce.

2 paczki Delicji o smaku brzoskwiniowym
2 galaretki brzoskwiniowe

Galaretki rozpuścić w niecałych 3 szklankach wrzątku o odstawić w zimne miejsce.

Ułożenie ciasta w blaszce:

1 placek + 1/3 kremu + Delicje ułożone biszkoptem do góry, wcześniej maczane w mieszance z kawą + 1/2 pozostałego kremu + 2 placek + pozostały krem + pokrojone w plasterki + tężejąca galaretka brzoskwiniową.

 
 
 
 
Trzeba uważać żeby galaretka nie spłynęła na dno blaszki. ( Ja dodatkowo między blaszkę a papier do pieczenia z ciastem powkładałam kawałki kartoników. Dzięki temu galaretka ładnie całkiem zastygła na miejscu).
 
 








2 komentarze:

  1. Wygląda rewelacyjnie! Istne arcydzieło :-) Muszę spróbować jak najszybciej. Pozdrawiam i dziękuję

    OdpowiedzUsuń